WHO: hoge kosten gehoorverlies

3 maart 2017 - Vandaag is het World Hearing Day. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) maakt van de gelegenheid gebruik om aandacht te vragen voor gehoorverlies, de economische impact van gehoorverlies en de kosteneffectiviteit van de preventie van gehoorverlies. Volgens de WHO hebben 360 miljoen mensen wereldwijd dusdanig gehoorverlies, dat het hen beperkt in het alledaagse leven.

Dit jaar is het thema van World Hearing Day “Action for Hearing loss: make a sound investment”. In een nieuw rapport schat de WHO dat de kosten van gehoorverlies wereldwijd zo rond de 750 miljard dollar per jaar liggen. Dit komt door een verlies aan arbeidsproductiviteit, doordat gehoorschade een barrière vormt voor educatie en sociale integratie, en door cognitieve achteruitgang en depressie. Volgens het rapport bedragen de zorgkosten alleen al (gehoortoestellen en cochleare implantaten niet meegenomen) jaarlijks tussen de 67 en de 107 miljard dollar.

WHO bepleit preventie en detectie van gehoorschade in een vroeg stadium om de juiste maatregelen te treffen. De oproep van de WHO sluit naadloos aan de op agenda van de Nationale Hoorstichting. De Hoorstichting wil dit jaar inzetten op preventie bij kinderen, jongeren en volwassenen om gehoorschade op jonge leeftijd te voorkomen en om volwassenen met beginnend gehoorverlies te bewegen eerder hulpmiddelen in te schakelen. De Hoorstichting wil de kosteneffectiviteit van deze interventies laten onderzoeken. De Nationale Hoorstichting zal vandaag participeren in het seminar van de WHO over deze kostenstudies.

De Nationale Hoorstichting sluit zich aan bij de boodschap van de Wereldgezondheidsorganisatie op World Hearing Day 2017: Action for Hearing loss: make a sound investment.

Over de Nationale Hoorstichting

De Nationale Hoorstichting strijdt voor een gezond gehoor voor iedereen in Nederland. De Hoorstichting organiseert en stimuleert activiteiten op het gebied van voorlichting, preventie en wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast spoort zij organisaties en de overheid aan om maatregelen te treffen. Meer informatie en gratis hoortesten op www.hoorstichting.nl en www.oorcheck.nl.

Weten wat VeiligheidNL nog meer doet?