WHO: hoge kosten gehoorverlies

Vandaag, 3 maart 2017, is het World Hearing Day. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) maakt van de gelegenheid gebruik om aandacht te vragen voor gehoorverlies, de economische impact van gehoorverlies en de kosteneffectiviteit van de preventie van gehoorverlies. Volgens de WHO hebben 360 miljoen mensen wereldwijd dusdanig gehoorverlies, dat het hen beperkt in het alledaagse leven.

Dit jaar is het thema van World Hearing Day “Action for Hearing loss: make a sound investment”. In een nieuw rapport schat de WHO dat de kosten van gehoorverlies wereldwijd zo rond de 750 miljard dollar per jaar liggen. Dit komt door een verlies aan arbeidsproductiviteit, doordat gehoorschade een barrière vormt voor educatie en sociale integratie, en door cognitieve achteruitgang en depressie. Volgens het rapport bedragen de zorgkosten alleen al (gehoortoestellen en cochleare implantaten niet meegenomen) jaarlijks tussen de 67 en de 107 miljard dollar.