Over gezond werken…

“Een goed gehoor is een belangrijk instrument om je werk te blijven doen.”

Het verhaal van Marianne Schulpen, Bedrijfsarts bij AkzoNobel

“Een goed gehoor is een belangrijk instrument om je werk te blijven doen. Elkaar niet goed verstaan leidt tot stress op het werk, conflicten en toegenomen vermoeidheid. Voorkomen van gehoorschade is daarom van essentieel belang. Duurzame preventieve maatregelen zijn uiteindelijk het meest kosteneffectief. Niet alleen omdat ze een onbetaalbare bijdrage leveren aan de kwaliteit van het leven. Maar ook kunnen fouten en ongelukken worden voorkomen.”

“AkzoNobel heeft in 2005 van het Europees Agentschap Veiligheid en Gezondheid op het werk (OSHA) een GoodPractice Award gekregen voor haar gehoorbeschermingsprogramma. Wij lichten onze medewerkers in over het geluidsniveau waarin zij werken (geluidsmetingen), hun eigen gehoor (gehoorscreening en uitleggen) en dagen werknemers uit ook zelf met oplossingen te komen hoe het geluidsniveau lager kan. Dat laatste heeft tot zeer creatieve oplossingen geleid.”

“Het allerbelangrijkste is om mensen kennis te laten nemen van de werking van het gehoor, wat geluid is en hoe je schade kan voorkomen. Kennis leidt tot de mogelijkheid om verantwoordelijkheid te nemen. Verantwoordelijkheid voor jezelf, voor je collega, voor je personeel”.

Lees meer over wat werkgevers kunnen doen om gehoorschade te voorkomen