Slechthorendheid in Amerika

In 2014 gaf één op de zes volwassenen (zonder hoorapparaat) aan niet goed te kunnen horen. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Minder dan de helft van de mensen die aangeven niet goed te horen, heeft hiervoor hulp gezocht. Dat blijkt uit een omvangrijk vragenlijstonderzoek door de National Health Interview Survey in de Verenigde Staten.

Percentages zelfgerapporteerd gehoorverlies

Het doel van het onderzoek was om percentages van zelfgerapporteerd gehoorverlies te onderzoeken onder Amerikaanse volwassenen die geen hoorapparaat dragen. Onder volwassenen van 18-39 jaar (zonder hoorapparaat) gaf bijna 6% aan niet goed te kunnen horen. Dit percentage was 19% onder volwassenen van 40-69 jaar en ruim 43% onder volwassen van 70 jaar en ouder. De meerderheid van deze volwassenen had mild gehoorverlies (bijna 63%).

Oorzaken gehoorverlies

Ongeveer 45% van de vrouwen en bijna 25% van de mannen gaf aan dat ouder worden de oorzaak van hun gehoorverlies was. Bijna 36% van de mannen en 11% van de vrouwen gaf aan dat ze niet meer goed konden horen door langdurige blootstelling aan hard geluid.

Minder dan de helft zoekt zorg

Onbehandeld gehoorverlies hangt samen met afnemend sociaal, psychologisch en cognitief functioneren. Echter, minder dan de helft (46%) van de mensen die aangaven niet goed te kunnen horen, was hiervoor in de afgelopen vijf jaar bij een dokter of andere professional uit de gezondheidszorg geweest.

Download de volledige publicatie

Artikel slechthorenheid in Amerika 2014