Te weinig bekend over omvang gehoorschade (2013)

In Nederland is onvoldoende bekend over de omvang van gehoorschade, zo concludeert het RIVM in 2013.

Cijfers over de omvang van gehoorschade als gevolg van geluidsblootstelling in Nederland zijn onvoldoende beschikbaar. Dit zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in 2013. Het RIVM oppert dan ook om registraties van gehoorproblemen en geluidsblootstellingen te verbeteren en te investeren in langdurig onderzoek hierover.

Onvoldoende cijfers om trends te signaleren

Het RIVM heeft in 2013 onderzocht welke cijfers in Nederland beschikbaar zijn over gehoorschade en geluidsblootstelling. Dit was in opdracht van het ministerie van Volkgezondheid, Welzijn en Sport en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De conclusie: cijfers over de omvang zijn onvoldoende om trends over gehoorschade te bepalen.
Op basis van verschillende bronnen en waarnemingen geeft het RIVM wel aan dat er vermoedelijk sprake is van een toename in gehoorschade bij jongeren. Maar: zowel langdurig onderzoek als verbeteringen van registraties van gehoorproblemen en geluidsblootstelling zijn nodig om deze trends te kunnen bepalen.

Meer over onderwerpen:

Meer voor werkvelden: