Gehoorschade door vrijetijdslawaai: meer onderzoek nodig

Om de relatie tussen vrijetijdslawaai en gehoorschade goed te kunnen vaststellen, is herhaalonderzoek nodig op dezelfde proefpersonen. Een gebrek aan dit soort longitudinaal onderzoek maakt het lastig om de juiste conclusies te trekken.

Een voorbeeld van vrijetijdslawaai is luisteren naar muziek die te hard staat bijvoorbeeld tijdens een concert, in een club of thuis. Vrijetijdslawaai kan leiden tot gehoorschade. Dat blijkt uit een overzichtsartikel uit 2014, waarin alle onderzoeken naar gehoorschade door vrijetijdslawaai op een rijtje zijn gezet door Australische wetenschappers. Ze maken wel een kanttekening: omdat veel onderzoeksmethoden niet met elkaar overeenkomen, is het precieze effect niet goed vast te stellen.

Om goed te kunnen vaststellen dat lawaai leidt tot gehoorschade, is meer longitudinaal onderzoek nodig. Bij longitudinaal onderzoek worden dezelfde proefpersonen herhaaldelijk onderzocht, om te bepalen of er na verloop van tijd veranderingen hebben plaatsgevonden. Er blijkt een gebrek te zijn aan dat soort onderzoeken, wat het lastig maakt om een oorzaak-gevolg relatie aan te wijzen.

Daarnaast noemen de schrijvers van het artikel dat het belangrijk is om rekening te houden met de verschillen in betrouwbaarheid tussen meetinstrumenten, voor het meten van gehoorverlies.

Een Nederlands model voor risico op gehoorschade

In 2012 hebben Nederlandse audiologen op verzoek van de Nationale Hoorstichting een model ontworpen waarmee het risico op gehoorschade door vrijetijdslawaai ingeschat kan worden.