Gehoorschade en risicogedrag bij middelbare scholieren

Een verontrustend cijfer: meer dan de helft van de jongeren heeft na uitgaan weleens een piep in het oor. Zo blijkt uit onderzoek van de Nationale Hoorstichting uit 2015. Wat kunnen we doen om gehoorschade bij jongeren te voorkomen?

Afgerond

Onderzoek type

Cijferrapportage

Publicatiedatum: 3-2-2015
placeholder
6 op de 10
jongeren hebben een piep in hun oor na het luisteren van muziek op hun muziekspeler of na een feestje.

De Nationale Hoorstichting onderzocht in 2015 gehoorschade en risicogedrag onder middelbare scholieren. Wat blijkt: vrijwel alle jongeren luisteren via een koptelefoon of oortjes naar muziek en twee op de vijf jongeren gaan regelmatig naar feestjes met harde muziek. Door op jonge leeftijd je oren bloot te stellen aan hard geluid, neemt echter de kans op gehoorschade toe.

Piep lijkt gerelateerd aan risicogedrag

De resultaten van dit onderzoek zijn verontrustend: meer dan de helft van de jongeren heeft na het uitgaan wel eens een piep in het oor en een op de tien jongeren na het luisteren naar muziek op een muziekspeler. De piep lijkt gerelateerd aan het risicogedrag; jongeren die regelmatig uitgaan hebben de piep vaker dan jongeren die niet regelmatig uitgaan. Dit geldt ook voor luistergedrag; jongeren die de waarschuwing op hun muziekspeler negeren, hebben vaker last van een piep na het luisteren dan jongeren die de muziek zachter zetten na de waarschuwing.

Voorlichting, veilig feesten en waarschuwingen om een piep te voorkomen

Naar aanleiding van het onderzoek komt de Nationale Hoorstichting met aanbevelingen om een piep in het oor te voorkomen. Ze noemen dat je leerlingen duidelijk moet maken dat de piep een eerste teken is van gehoorschade en dat de schade ook blijvend kan zijn. Naast voorlichting zijn ook betrokken docenten belangrijk om te zorgen dat feestjes op school veilig blijven voor het oor. De Hoorstichting heeft hiervoor een advies opgesteld, dat je kunt vinden in de rapportage (bijlage 3). Als laatste pleit de Hoorstichting voor onderzoek naar het optimaliseren van waarschuwingen op mobiele apparaten, zodat jongeren daar vaker gehoor aan gaan geven.

Het recente advies van VeiligheidNL is hier terug te vinden.

Drie aanbevelingen van de Nationale Hoorstichting

1. Geef voorlichting
2. Zorg voor veilige schoolfeesten
3. Optimaliseer waarschuwingen

Methode: Vragenlijstonderzoek bij drie middelbare scholen tijdens voorlichting

In een voorlichtingsles over gehoorschade namen twee medewerkers van de Nationale Hoorstichting een vragenlijst af. In totaal vulden 699 leerlingen de vragenlijst in. 93 procent van de leerlingen is tussen de 12 en 14 jaar. De leerlingen zijn afkomstig van drie middelbare scholen, verspreid door het land, die de les hebben aangevraagd in het kader van het RIVM Ondersteuningsaanbod #Jeugdimpuls.

Samenwerken op dit onderwerp?