De mp3-check: een op de vijf jongeren loopt risico op gehoorschade met mp3-speler

20 procent van de jongeren met een mp3-speler heeft het geluid op een onveilig volume staan. Zo blijkt uit een analyse van de online mp3-check, uitgevoerd door de Nationale Hoorstichting in 2013.

Afgerond

Onderzoek type

Cijferrapportage

Publicatiedatum: 1-1-2013
placeholder
1 op de 5
jongeren loopt risico op gehoorschade door de manier waarop zij naar hun muziekspeler luisteren.

De Nationale Hoorstichting voerde in 2013 met hulp van de mp3-check een onderzoek uit naar het luistergedrag van jongeren met een mp3-speler. Uit een analyse van de antwoorden van bijna 10.000 jongeren blijkt dat 1 op de 5 jongeren onveilig naar muziek luistert op een mp3-speler. 1 op de 8 ondervraagde jongeren loopt zelfs een zeer grote kans op gehoorschade.

Geluidsvolume staat vaak te hard

Aan de jongeren werd gevraagd hoe hard ze het geluidsvolume meestal zetten als ze naar muziek luisteren. Gemiddeld blijkt dat volume op 66 procent van de volumebalk te staan. Bijna eenderde luistert naar muziek op een hoog volume (76 procent of harder). Deze uitkomsten komen overeen met onderzoek van VeiligheidNL uit 2021. Er lijkt daarmee in de afgelopen jaren weinig veranderd in het luistergedrag.

De risicoberekening uit dit onderzoek laat zien dat 20 procent van de jongeren risico loopt op gehoorschade door hun luistergedrag. In de praktijk ligt dit percentage waarschijnlijk hoger, omdat jongeren ook op andere momenten worden blootgesteld aan hard geluid, zoals op feestjes of tijdens het spelen van games zonder koptelefoon.

Methode: de mp3- check

De mp3-check is onderdeel van de Oorcheck en een online test om te bepalen of iemand veilig luistergedrag vertoont met een persoonlijke muziekspeler. De check maakt een risico-inschatting aan de hand van zes vragen over 1) het muziekgenre van voorkeur, 2) het type mp3-speler en 3) het type oortelefoons in gebruik, 4) het volume (op een schaal van 0 - 100 procent), 5) duur van blootstelling aan muziek via mp3-spelers in uren en 6) dagen per week.

Samenwerken op dit onderwerp?