Omgevingsgeluid kan de gezondheid schaden

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat hard geluid, naast het risico op gehoorverlies, ook andere nadelige gevolgen voor de gezondheid kan hebben.

Soorten geluid

Gehoorverlies door hard geluid komt veel voor in de werksfeer, zoals bij professionele muzikanten en industriewerkers. Daarnaast focust onderzoek zich steeds vaker op zogenaamde ‘social noise’, ook wel vrijetijdslawaai genoemd. Denk hierbij aan hard lawaai tijdens het uitgaan, bijvoorbeeld een bezoek aan een concert, een festival of een club. Een andere belangrijke categorie is omgevingsgeluid, zoals geluid van auto’s, treinen en vliegtuigen. Met name voor omgevingsgeluid groeit het bewijs over nadelige effecten op de gezondheid.

Voorlichting is belangrijk

Wetenschappers beschrijven in een overzichtsartikel dat omgevingsgeluid kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen, van hypertensie tot slaapproblemen. Ze benadrukken dat voorlichting hierover belangrijk is, aan zowel kinderen als volwassenen. Zodat deze groepen zich bewust worden van de risico’s en zo nodig hun gedrag aanpassen. In Nederland houden verschillende instanties zich bezig met deze voorlichting, zoals de GGD, individuele gemeenten en de Nederlandse Stichting Geluidshinder

.

Meer over onderwerpen: