Gehoorverlies onder Amerikaanse jongeren neemt toe

Het aantal jongeren tussen de 12 en 19 jaar met gehoorverlies, is gestegen van 15 procent in de periode 1988-1994 naar 20 procent in de 2005-2006. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek uit 2010. Deze toename komt vermoedelijk door meer blootstelling aan hard geluid.

Laatste wijziging: 7-11-2006

In Nederland nog geen vergelijkbaar onderzoek

De onderzoekers volgden een groep Amerikaanse jongeren gedurende een aantal jaren, en onderzochten hen op gehoorschade door hard geluid. Dit zogenoemde longitudinale onderzoek, waarbij je personen gedurende langere tijd volgt, is in Nederland nog niet uitgevoerd om de relatie tussen hard geluid en gehoorverlies te bepalen. Daarom kijken we naar resultaten uit andere landen. Een betrouwbare studie naar trends in de tijd en de oorzaak-gevolg relatie tussen hard geluid en gehoorverlies, is dit Amerikaanse onderzoek, dat een stijging van het aantal jongeren met gehoorverlies laat zien. De wetenschappers vermoeden dat deze stijging wordt veroorzaakt door meer blootstelling aan hard geluid.

Onderzoek naar geluidsblootstelling in Nederland

Er zijn wel Nederlandse onderzoekers die geluidsblootstelling bestuderen. Zo blijkt uit vragenlijstonderzoek van VeiligheidNL, dat jongeren niet altijd een veilig luisterniveau hanteren bij het gebruik van een koptelefoon of oortjes. Ook blijkt dat veel jongeren last hebben van een piep in het oor na het luisteren van muziek op hun muziekspeler of na het bezoeken van een feestje . Oorsuizen is vaak een eerste indicatie van gehoorschade. Meer onderzoek is nodig om inzicht te krijgen bij welke intensiteit, duur en frequentie van geluid mogelijk gehoorverlies ontstaat.

Rapportage gehoorschade bij middelbare scholieren

NHS-Gehoorschade-middelbare-scholieren_DEF.pdf
(pdf)