Blootstelling aan te hard geluid bij gebruik persoonlijke muziekspelers jongeren

Uit onderzoek blijk dat jongeren graag naar harde muziek luisteren. De kans op gehoorschade neemt hierdoor toe.

Jongeren worden vaak blootgesteld aan te harde geluiden. Dit blijkt uit een Nederlands onderzoek onder middelbare scholieren in 2010. De uitkomsten laten het belang zien van duidelijke veiligheidsnormen voor geluidsblootstelling tijdens vrijetijdsactiviteiten, zoals muziek luisteren.

Helft van jongeren luistert te harde muziek

In het onderzoek is aan ruim 1500 jongeren op de middelbare school gevraagd naar hun luistergedrag. Ook is gevraagd of zij gehoorproblemen ervaarden na het luisteren van harde muziek.

Deze gegevens zijn vergeleken met gemiddelde geluidsniveaus van muziekspelers, maar ook discotheken en concerten. Op basis van deze gegevens is een schatting gemaakt of Europese veiligheidsnormen worden overschreden.

Wat bleek: ongeveer de helft van de jongeren overschreed de veiligheidsnorm van veilig luistergedrag. Een derde van de jongeren overschreed deze veiligheidsnorm door te luisteren naar een persoonlijke muziekspeler. Gehoorproblemen na gebruik van een persoonlijke muziekspeler of het bezoeken van een discotheek, werden veroorzaakt door blootstelling aan harde muziek. Er kan dus worden geconcludeerd dat jongeren vaak worden blootgesteld aan te harde geluiden die gehoorschade kunnen veroorzaken.

Meer over onderwerpen:

Welkom bij VeiligheidNL!