Depressie door gehoorverlies

Mensen met gehoorverlies kampen vaker met depressie dan mensen zonder gehoorverlies. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek uit 2014 onder ruim 18.000 volwassenen.

Er is een sterke associatie gevonden tussen gehoorverlies en depressie. Mensen met licht tot ernstig gehoorverlies hadden in een bepaalde periode 2,3 keer zo vaak een matige tot ernstige depressie dan mensen met een uitstekend gehoor.

Verhoogd risico op depressie

Het doel van het onderzoek was om de prevalentie

De prevalentie is het aantal bestaande gevallen in een populatie op een gegeven moment. In dit onderzoek is dit dus het aantal volwassenen met gehoorverlies die ook kampen met een depressie.
en risicofactoren voor depressie onder volwassenen met gehoorverlies in te schatten. De prevalentie van matige tot ernstig depressie was 4.9% voor mensen met een uitstekend gehoor, 7.1% voor mensen met een goed gehoor en 11.4% voor mensen met met licht tot ernstig gehoorverlies. Er is een sterke associatie tussen gehoorverlies en depressie gevonden onder Amerikaanse volwassen van alle leeftijden, in het bijzonder vrouwen en mannen en vrouwen jonger dan 70 jaar.

Zorgprofessionals kunnen de kwaliteit van leven van mensen met gehoorverlies verbeteren, door de signalen en symptomen van depressie tijdig te herkennen en patiënten naar geestelijke gezondheidszorg te verwijzen.