Convenant Gehoorschade

De brancheverenigingen van muziekevenementen en poppodia (VVEM en VNPF) hebben op 14 februari 2014 een convenant getekend met staatssecretaris Martin van Rijn van VWS. Het doel van het convenant is het minimaliseren van het risico op gehoorschade bij bezoekers van concerten en festivals. De concrete maatregelen betreffen geluidslimitering, geluidsmeting en gehoorbescherming.

Op 30 juni 2016 scherpten de VVEM en VNPF en het ministerie van VWS de bestaande afspraken in het Convenant Preventie Gehoorschade Muzieksector aan. De onafhankelijke Stichting Kwaliteit Evenementen gaat vanaf nu toezien op de afspraken rondom maximale geluidsniveaus, geluidsmetingen en de beschikbaarheid van goede gehoorbescherming tijdens Nederlandse muziekevenementen.

Op de muzieklocaties van de VVEM en de VNPF komen jaarlijks ca. negen miljoen mensen. Het gaat o.a. om Paradiso, Melkweg, Ziggo Dome, Lowlands, Pinkpop en Concert at Sea.

Bekijk hier het Eerste Convenant Preventie Gehoorschade Muzieksector

Bekijk hier het Tweede convenant Preventie Gehoorschade Muzieksector

Weten wat VeiligheidNL nog meer doet?