Drie adviezen om gehoorschade te voorkomen bij uitgaanspubliek

Bezoekers van een club of muziekfestival mogen na afloop geen last van hun oren hebben. Hoe voorkom je als manager of organisator gehoorschade bij je publiek? Hieronder geven we een aantal adviezen.

Laatste wijziging: 24-1-2022

Het beheren van een uitgaansgelegenheid of het organiseren van een festival, brengt verantwoordelijkheid met zich mee, ook wat betreft gehoor. Bezoekers moeten na afloop weer gezond naar huis kunnen gaan, zonder last van hun oren te hebben. Maar hoe zorg je voor een gehoorvriendelijke uitgaansgelegenheid? We hebben drie adviezen:

1. Hanteer een geluidslimiet

Hanteer als absolute bovengrens 103 decibel, gemeten over 15 minuten. Om het geluid te meten, adviseren wij een decibelmeter met de volgende specificaties: minimaal IEC 61672:2003, klasse 2. Leveranciers van deze apparatuur zijn bijvoorbeeld Munisense, dB-control en Event Acoustics.

2. Bied gehoorbescherming aan

Wij adviseren oordoppen met muziekfilter en minimale demping van SNR=15. Deze oordoppen zitten prettig, zie je nauwelijks zitten en dankzij de muziekfilter versta je de muziek én elkaar goed. Bied oordoppen zichtbaar en actief aan. Het is nog geen gewoonte om als bezoeker zelf naar oordoppen te vragen bij een kroeg, discotheek of festival. Bied ze daarom aan bij de garderobe of zet ze op de prijslijst bij de bar.

3. Informeer bezoekers

Informeer bezoekers over het geluidsniveau -en daarmee de risico’s op gehoorschade- en de mogelijkheid om oordoppen te kopen. Informeer bezoekers ook over hoe zij zelf hun oren kunnen beschermen en kunnen blijven genieten van muziek:

• Draag oordoppen.
  • Houd voldoende afstand tot de speakers.
  • Gun je oren af en toe wat rust.

Een feest zonder oordoppen of voor bezoekers onder de 18 jaar? Draai dan maximaal 88 decibel.

Voldoe je hier aan? Sluit aan bij het Convenant en de I Love My Ears campagne!

Normaal deed ik altijd al oordopjes in bij festivals en gelegenheden met versterkte muziek. Als gezin dat veel bezig is met muziek kreeg ik dat al van kleins af aan in mijn oren geknoopt. Ik wist echter niet dat ook één avondje uitgaan zonder gehoorbescherming al funest kon zijn.

Mente Wester

Student

Samenwerken op dit onderwerp?

Welkom bij VeiligheidNL!