Fusie Hoorstichting en VeiligheidNL

Met ingang van 1 januari 2018 gaan de Nationale Hoorstichting en VeiligheidNL samen verder. De Hoorstichting, autoriteit op het gebied van gehoorschadepreventie, wordt ingebed in VeiligheidNL, het expertisecentrum voor letselpreventie en veilig gedrag. Met de fusie wordt de slagkracht en effectiviteit van de inspanningen voor de preventie van gehoorschade vergroot en wordt er een stevigere basis voor continuïteit gecreëerd.

Door de fusie is de preventie van gehoorschade en daarmee letselpreventie in Nederland nu beter gediend,” aldus Jacques Francoys, bestuursvoorzitter van de Nationale Hoorstichting. De focus zal na de fusie allereerst liggen op het uitbouwen van de kennisbasis over de preventie van gehoorschade en het uitbreiden en versterken van het netwerk van experts en samenwerkingspartners. Vanuit die basis wordt gewerkt aan voorlichting, bewustwording en een veilige omgeving.

Preventie gehoorschade
1,6 miljoen Nederlanders hebben gehoorproblemen. Gehoorschade door blootstelling aan lawaai is onomkeerbaar en kan leiden tot slechthorendheid en tot aandoeningen zoals tinnitus (een permanente piep of suis in je oor) of hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid). Gehoorschade kan verregaande negatieve invloeden hebben op iemands prestaties, kansen op de arbeidsmarkt, inkomen, welzijn, en sociale participatie.

De Hoorstichting biedt gratis verschillende wetenschappelijk gevalideerde online hoortesten aan. Verder ontwikkelt de Hoorstichting lesmateriaal en organiseert en stimuleert de Hoorstichting activiteiten op het gebied van onderzoek, voorlichting en beleid.

VeiligheidNL zet zich al meer dan 30 jaar in om ongevallen en letsels te voorkómen. VeiligheidNL monitort alle ongevallen in Nederland en ontwikkelt effectieve programma’s om veilig gedrag te stimuleren. “De preventie van gehoorschade sluit perfect aan bij de missie én de doelgroep van VeiligheidNL en is daarmee een logische uitbreiding in het portfolio van VeiligheidNL,” aldus Vera Verdegaal, directeur-bestuurder van VeiligheidNL.

Voor meer informatie en interviewaanvragen neemt u contact op met:

De Nationale Hoorstichting

Marie-Claire Bovet

Communicatieadviseur

T: 070 349 50 46

E: bovet@hoorstichting.nl

Over de Nationale Hoorstichting

De Nationale Hoorstichting zet zich in voor een gezond gehoor voor iedereen in Nederland. De Hoorstichting organiseert en stimuleert activiteiten op het gebied van voorlichting, preventie en wetenschappelijk onderzoek. Meer informatie en gratis hoortesten vindt u op www.hoorstichting.nl en www.oorcheck.nl.

Over VeiligheidNL

VeiligheidNL is een onafhankelijk expertisecentrum met de missie om ongevallen te voorkomen door veilig gedrag te stimuleren. We helpen mensen hun veiligheid te vergroten in en om het huis, maar ook op straat, op school en op het werk. We monitoren en signaleren ongevallen en letsel en onderzoeken welke vorm van preventie effectief is. Voor de monitoring is het Letsel Informatie Systeem (LIS) de basis, een registratiesysteem bij een representatieve steekproef van Spoedeisende Hulpafdelingen (SEH’s) in Nederland, maar we rapporteren ook dodelijke ongevallen en ziekenhuisopnamen door letsels. We ontwikkelen effectieve gedragsinterventies die praktisch, oplossingsgericht en op maat zijn en voeren deze ook deels uit. Ten slotte delen wij onze kennis en kunde direct met onze doelgroepen of via professionals, samenwerkingspartners en ambassadeurs. We werken voor en met overheden, bedrijven, zorgverleners en particulieren.