Oordoppen in

Tijdens het uitgaan wordt je gehoor continu blootgesteld aan hard geluid. Wat het maximum geluidsniveau mag zijn is niet wettelijk vastgelegd en verschilt per uitgaansgelegenheid. Met de meeste festivals en poppodia is een maximum geluidsniveau van 103 decibel afgesproken. Een veilig volume, als je er oordoppen bij draagt.

Deze afspraak is vastgelegd in het convenant ‘Preventie Gehoorschade Muzieksector’, dat afgesloten is tussen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en de brancheverenigingen VVEM en VNPF. In het convenant is ook afgesproken dat bezoekers geïnformeerd moeten worden over de risico’s en dat er goede oordoppen beschikbaar moeten zijn.

Waar geldt het convenant?

In discotheken, kroegen en clubs gelden de gemaakte afspraken helaas niet. Vergeet je oordoppen daar dus helemaal niet.

Draag goede oordoppen

Wil je zo lang mogelijk van je gehoor blijven genieten, zorg dan dat je oordoppen draagt. Het liefst met een muziekfilter, want dan hoor je de muziek nog goed. Schuimdoppen (de bekende ‘herriestoppers’) raden we niet aan, ze vervormen de muziek en passen vaak helemaal niet goed in je oor. Ze beschermen dan dus ook niet. Lees meer over oordoppen.

Wat kun je nog meer doen?

• Houd minimaal twee meter afstand tot de boxen.
  • Vraag de organisatie om oordoppen aan te bieden.
  • Laat de organisatie weten als je de muziek te hard vindt.
  • Download een decibelmeter app. Safe Noise voor IOS of deciBel voor Android.

Heb je gehoorschade opgelopen tijdens het uitgaan? > Doe een melding op ons meldpunt.