In Nederland hebben naar schatting 2 miljoen mensen tinnitus. Lees hier meer over wat tinnitus precies is, hoe je het kunt voorkomen en wat je eraan kunt doen.

Wat is tinnitus?
Tinnitus is een vorm van gehoorschade, waarbij je geluid waarneemt zonder dat er een externe geluidsbron aanwezig is. Tinnitus kan verschillende oorzaken hebben, variërend van een te hoge bloeddruk tot infectieziekten. Ook kan het een bijwerking zijn van medicijnen. Maar vaak is lawaai de veroorzaker van tinnitus.

Gehoorschade ontstaat doordat de trilharen in het binnenoor beschadigd raken. Dit kan het gevolg zijn van het ouder worden, dat is natuurlijke slijtage. Maar trilharen beschadigen ook door te veel blootstelling aan harde geluiden. Als de trilharen beschadigd zijn geven ze geen informatie meer door, waardoor je slechter hoort, of ze geven de verkeerde informatie door, zoals een piep of ruis.

Vanaf 80 decibel kan geluid schadelijk zijn. De trilharen raken overbelast door de geluidsdruk en gaan kapot. Dat kan in een keer gebeuren als het geluid erg hard is, maar gebeurt ook als je te vaak of langdurig aan hard geluid wordt blootgesteld. Wat is te hard?

Hoe klinkt het/ hoe herken je het?
De geluiden die mensen met tinnitus horen lopen erg uiteen: van piep- en fluittonen tot gesuis, gebrom en gebonk. Beluister hier soorten tinnitusgeluiden.

Na het uitgaan ervaren veel mensen een piep in hun oren. Deze piep is een ernstige waarschuwing, want het betekent namelijk dat een stukje van het gehoor beschadigd is. Wanneer dit te vaak gebeurt, kan de piep blijvend worden. Dit is tinnitus.

Hoe kun je tinnitus voorkomen (en andere vormen van gehoorschade)?
Je gehoor wil je zo lang mogelijk goed houden, omdat je het voor zoveel dingen gebruikt. Door een paar maatregelen te treffen kun je zelf gehoorschade voorkomen.

1) Ga veilig om met geluid
Bescherm jezelf door gehoorbescherming te dragen als je op plekken bent met hard geluid. Gehoorbescherming is er voor verschillende situaties, zoals voor het uitgaan, op de motor, tijdens het klussen of op werk. Lees meer over oordoppen of schaf ze direct aan.

Als je zelf aan de knoppen zit, let dan op je volume. Stel bijvoorbeeld een volumebegrenzer in op je mp3-speler of smartphone. Dan weet je zeker dat je veilig luistert. Lees meer over veilig muziek luisteren.

2) Meten = weten
Download een decibelapp. Is het geluid harder dan 80 decibel? Neem dan maatregelen.

3) Merk gehoorschade op tijd op
Tinnitus gaat vaak gepaard met gehoorverlies, doe daarom elk jaar een (online) hoortest om dit te checken. Bijvoorbeeld met de online hoortest op Oorcheck.nl.

Hulp bij tinnitus/ wat kun je doen?
Ga altijd eerst naar de huisarts met de tinnitusklachten. De huisarts zal de oren inspecteren en eventueel doorverwijzen naar een KNO-arts of andere hulpverlener. De KNO-arts onderzoekt of er medische behandelingen mogelijk zijn en kan zonodig doorverwijzen naar een Audiologisch Centrum voor audiologisch onderzoek, advies over hulpmiddelen en tinnitusrevalidatie. Ook kan worden doorverwezen naar de GGMD voor psychologische en maatschappelijke begeleiding. Bekijk hier een uitgebreid overzicht van hulpverleners.

Patiëntenvereniging en vraagbaak: www.stichtinghoormij.nl/nl-nl/tinnitus
Een overzicht van locaties van Audiologische Centra: www.fenac.nl/fenac/locaties/